onsdag 11 november 2009

Stor dramatik

Som jag jamade igår, så skulle jag ju berätta om den dramatiska händelsen som utspelades under gårdagen.

Det var runt lunchtid som vi katter följde med vår husse ut på uteplatsen. Snuffe som normalt är livrädd för allt utanför hemmet, tassade försiktigt med oss ut för att njuta av den friska luften. Föga visste vi då, att detta skulle bli en högst traumatisk upplevelse för alla inblandade. Efter ett par minuter så hade husse fått nog och ville in igen.

Han är alltid noga med att se till att jag gå in, eftersom mina rymningsförsök alltid resulterar i trädklättring och terränglöpning bland buskarna.

Snuffe däremot, är ju sådan nervös katt att han aldrig skulle rymma. Därför trodde husse automatiskt att han gått in före mig.

“Jag lyckades efter flera försök, övertyga Snuffe om att ställa upp på en intervju via prasseltunneln i vardagsrummet;”

Snuffe: Jo, jag såg ju då att husse var klar och ville in. Men jag hade hittat ett sånt intressant grässtrå, att jag ville vara ute lite till.

Sippo: Anade du vad som var på väg att hända?

Snuffe: Ne, jag trodde ju aaaldrig att ni skulle lämna mig ensam ute. *darrar med morrhåren*

Sippo: Nej, vem tror att deras husse ska låsa dom ute? Fruktansvärt!

Snuffe: Jo. Först var jag inte så redd, eftersom jag hade så kul med mitt grässtrå. Jag märkte inte ens att ni lämnat mig. Men efter en stund så kände jag att det var dags för… *harkel* att gå på lådan. Så började det ju bli lite kallt om tassarna. *ännu mer darr med morrhåren*

Sippo: Så vad gjorde du då?

Snuffe: Jag började jama lite försiktigt, så husse skulle höra.

Sippo: Men gjorde han det då?

Snuffe: Nee. Han öppnade inte dörren i alla fall.

Sippo: Vad tänkte du då? När husse bara övergett dig så där.

Snuffe: Jag blev jettelessen och började gråta. Med klorna krafsade förtvivlat på dörren och bankade med tassarna. Men inget hände.

Sippo: Nja, det där stämmer väl ändå inte riktigt va?

Snuffe: ???

Sippo: Var det inte någon som uppmärksammade vad som hänt?

Snuffe: Jo just det! Du satt ju på insidan av fönstret och skrattade åt mig.

Sippo: Hallå där! Det gjorde jag inte alls. Jag försökte faktiskt förklara hur du skulle göra för att klättra över nätet.

Snuffe: *gråter förtvivlat*

Sippo: Såjam, såjam. Lugn och fin nu.

Snuffe: *sniff* Det var så hemskt. J-jag kan inte ens tänka på det. Jag har mardrömmar om utemöbler som anfaller mig och du och husse sitter inne och skrattar åt mig. *snörvel*

Sippo: Eh, ja jo. Du menar ju att husse inte märker nånting för han ligger och snarkar i soffan.

Snuffe: Jooo. Fast du kunde väl ha hjälpt till lite mer va?

Sippo: Hurdå?! Jag jamade för full halls, slet i persiennerna, vilket förresten enbart fick resultatet att husse kastade en kudde i skallen på mig. Jag sprang mellan fönstren i lägenheten för att försöka hjälpa dig! *fnyser*

Snuffe: Jaha. Var det därför husse inte hörde mina förtvivlade jam?! Bara för att du förde sådant oväsen! Är det så du menar?

Sippo: Eh, jag tror vi avslutar här nu.

Snuffe: Nämen hallå! Vänta li…*klick*

Ja, som ni hör av intervjun här så var det hela en fruktansvärd upplevelse för stackars Snuffe. Om han hade haft en god utbildning som commandokatt, hade han lätt kunnat klättra över stängslet och gå runt huset och ringt på dörren.

Denna artikel har granskats av mina egna kritiska ögon för att se till att det hela blev så sanningsenligt som möjligt.

15 kommentarer:

  1. Ypperlig intervju! Vilken journalistik. Stora kattjournalistpriset är det minsta man kan begära. Mer sånt, Sippo.

    SvaraRadera
  2. Oj, man tackar så mycket. *stolt* Åh, tänk om jag kunde få stora kattjournalistpriset. *drömmer*

    SvaraRadera
  3. Bra intervju, men stackars Snuffe han kommer nog inte att våga gå ut på ett tag.. Husse får nog ha uteträning..Tasskram

    SvaraRadera
  4. Jag fattar inte att en enda katt kan vara duktig på så många olika saker. Här ser vi att du har en framtid som kattornalist också. Jag tycker nog att du gjorde vad du kunde för att undsätta stackars Snuffe. Nästa gång struntar han nog i grässtrået. Tassen!

    SvaraRadera
  5. Vilken dramatik! Stackare Snuffe...han har lite otur tycker vi. Och så tycker vi precis som Gustav, du Sippo, vilken talang du är på alla områden! Du är en rikitg FÖRKATTARE! Svansen högt, för Sippo!

    SvaraRadera
  6. Dui & Deco - Som tur är så gillar inte Snuffe att vara ute ändå. Vi tackar för tasskramen.

    Gustav - Jag tror nästan att kattornalismen hör i hop med nosologi. (näsa för nyheter) Skönt att veta att du tycker jag försökte hjälpa Snuffe. För det gjorde jag ju faktiskt. Det blir inget mer gräs för Snuffe för en tid.

    Fjutten - Snuffe försätter sig själv i lite underliga situationer. Så kan det gå när man inte är utbildad nosolog men ändå ska nosa runt. Jag sträcker på mig som stolt förkattare! *stolt*

    SvaraRadera
  7. Stackars, stackars Snuffe. Så olycklig alldeles ensam ute i kylan.

    Men inte snällt att dig skulden när du försökte hjälpa.

    Skönt att allt är bra med er båda.

    Tass!

    SvaraRadera
  8. Glömde tacka för en trevlig intervju Sippo. Du är helt klart en riktig skjutjärnskattornalist!

    Tack

    SvaraRadera
  9. Jag tyckte inte heller om att bli skylld på. *fnyser* Ungkatter alltså. *fnyser igen* Skjutjärnskattornalist... *pust* Långt ord.

    SvaraRadera
  10. En ypperlig intervju. Du borde bli nominerad till det stora jam-priset på jam-galan

    SvaraRadera
  11. Åh, jam-priset på jam-galan låter jam-spännande. Då skulle jag tacka aaalla mina bloggvänner.

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken upplevelserik dag ni verkar ha haft. Snuffe får nog ta och lära sig att öppna dörrar som jag. Bra skrivet Sippo. Tasskram/Puma

    SvaraRadera
  13. Tack så mycket. *spinner* Jag tror det blir nödvändigt att skicka lillkillen på träning i Fräslunda.

    SvaraRadera
  14. Men det var väl ändå en händelserik dag ni haft, maju. Kul att ni gjort en sådan där intervju med varandra, *Fniss*
    Jam jam.
    Ni båda borde bli nominerade på ngn kattgala framöver, maju

    Vi håller på att se över vår blogg, så den blir uppdaterad framöver. Svårt att hitta på ngt ibland att skriva om. Vi får fråga matte om förslag, maju

    Tass på er Sippo och Snuffe

    http://katternasblogg.blogg.se/

    SvaraRadera
  15. Det kan man lugnt jama. Kattgala låter ju rätt skoj. Där måste det ju finnas lite gott att äta. Ni kommer nog snart på något att skriva om. Tassen.

    SvaraRadera