måndag 21 december 2009

Patrull

I dag kunde jag bara inte hålla mig längre. Jag var bara tvungen att släpa ut husse på en promenad runt området. Som vanligt satte han på sig dubbelt av alla klädesplagg utom jacka. Det hade han bara en av. När vi äntligen kom ut så fick jag nästan en chock. Det var hutter-kallt! Jag frös så morrhåren darrade. Detta gjorde att jag blev lite fundersam på om jag verkligen skulle kontrollera den snötäckta gräsmattan.

211220091618
“Hm. Ska jag, eller ska jag inte? Det är frågan.”
211220091619
“Äsch, vem försöker jag lura? Klart att jag ska.” *bestämda steg*
211220091620
“Okej, nu har jag kollat klart. K-k-k-kan vi gå in nu?!” *darr skak*

Självklart ville inte husse gå in riktigt än, eftersom han var klädd för en promenad längs nordpolen. Då jamade jag att han gott kunde ta och gå runt området själv. För egen del så ansåg jag patrulleringen vara avklarad.

211220091617
“Hemma i värmen ligger en välbekant figur och bara myser i soffan.”

När husse äntligen kom hem från sin promenad, så var han så djupfryst att det klonkade om fötterna när han gick.

211220091622
211220091629
211220091621
Undertecknad katt lyckades intervjua husse medan han försökte ta av sig alla kläder. Eh, inte riktigt alla då kanske.
Sippo: Så, hur var det att gå längs kanalen?
Husse: K-k-kallt.
Sippo: Sjåpis. Jag var ju ute utan några skor.
Husse: *tystnad*
Sippo: Eh, i vilket fall. Kunde du inte gått ut på isen på kanalen och tagit ett par bilder?
Husse: Det såg lite läskigt ut. Tänk om isen spruckit och jag ramlat i?
Sippo: Din poäng är?
Husse: Att jag skulle blivit dyngsur och genomfrusen. Kanske frusit ihjäl.
Sippo: Äsch då.Valrossar brukar kunna stå emot kyla har jag hört.
Husse: Valrossar?
Sippo: Jo alltså, du och valrossarna är… Eh, ni har mycket hull, så att jama. *harkel*
Husse: Vem kallar du för valross din pälsklädda jätteråtta?!
Sippo: Nu ska vi inte gå till personangrepp här. Nu tar vi det lite lugnt.
Husse: Yargh! Ditt %#& kattskrälle!
Sippo: Om inte du lugnar dig med personangreppen så kontaktar jag K.R.I.S*
Husse: *ilsket frustande*
Sippo: Aj då. Hörs senare, när du inte ser så sur ut… *springer*

Som tur var satt Snuffe i vägen för husse, så han kunde inte komma åt mig. Jag får belöna Snuffe för hans heroiska insats lite senare.

211220091630
“Meh! Du ska väl inte springa omkull lilla mig? Jag som är så liten och ömtålig.” *blink blink*

* K.R.I.S = Kattens Rätt I Samhället.

21 kommentarer:

  1. men snuffe då,har du dragit ut täcket hallen?*ser mysigt ut iallfall*
    och du sippo du är modig som går ut i det kala vädret,jag nöjer mig med balkongen,där är det plus 3grader...

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Snuffe är oskyldig för ovanlighetens skull. Det var nämligen husse som tog fel på badlakanet och påslakanet när han klev ut ur duschen. Det kommer nog bli lite blött om han bäddar om med det. Tre plusgrader låter jätteskönt. Önskade att vi också hade en balkong.

    SvaraRadera
  3. Tapperhet i fält är vad det kallas! Husse bör visa vad han går för, lite fegt att inte gå ut på isen, men det är klart det är ju trevligt att ha en husse också..Men att kalla sin katt för jätteråtta är riktigt illa måste vi jama..Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Skulle inte du också beöva en liten jacka och luva när det är så kallt? Då skulle du kunna gå med husse lite längre trots kylan. Som vanligt har du utfört en journalistisk bragd med din intressanta, finstämda på-kornetintervju. Fast lite fräckt var det att kalla husse för valross. Inte undra på att du blev kallad jätteråtta då, även om ingen vinner på att man kastar glåpord efter varandra. Hoppas husse är på gott humör igen och att du rikligen belönat Snuffe.

    SvaraRadera
  5. Dui & Deco - Lite tapper var jag nog kanske. Mer än husse i alla fall. *hmpf* Jätteråtta tänker jag inte bli kallad igen, för då kattratar jag honom. Hiii-YA'M!
    *nosbuff*

    Kattson - Jag vägrar av ren princip att bära fåniga kläder. Jag borde kanske bli en sån där journalistkatt. *funderar* Tänk så mycket spännande jag skulle kunna jama om. Om du tycker valross var fräckt, då ska du höra av husse kallar mig när jag spelar persiennharpa klockan fyra på morgonen. *mutter* Snuffe ska få en svanskram vid tillfälle.
    Tassen!

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra snö-bilder! :)
    Vi hoppas på att få komma ut och klå upp det där vita imorgon!
    Få se om matte är lika vinterutrustad som eran husse verkar vara!

    Tassar
    //Tre katter

    SvaraRadera
  7. Husse tackar så mycket. Akta er när ni klår det vita, för ofta ligger det i bakhåll på buskarna och hoppar rakt ner i skallen på en oupmärksam kisse.

    SvaraRadera
  8. Jag böjer mig för din vägran att bära fåniga kläder. Vid eftertanke tycker jag också det är jättefånigt när djur bär kläder. Ni är så snygga ändå.

    SvaraRadera
  9. *nosbuffar* Du skulle vara snygg även om du sprang med rakad päls och en kastrull på skallen. *blink blink*

    SvaraRadera
  10. Mjau-ha-ha! Vi kan bara injama med Kattson, en sån bragdintervju! Det där med kroppsformat kan va aaaningens känsligt med hussar och mattar, tror vi. Kanske skulle du lite finkänsligt ha föreslagit att han skulle wallraffa bland valrossarna? Så hade han känt att han gjort en journalistisk insats, han med. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  11. Tack tack, man försöker bäst man kan. Husse brukar kalla mig för sin lilla tjockis. Så då kallar jag honom för valrossen. *tass*

    SvaraRadera
  12. Kanske dax att husse kontaktar GRIS (Gubbens rätt i samhället) han har ju fyllt 2x35. Jag tycker du var lite mobbig mot honom vad gäller kanalen :)

    SvaraRadera
  13. Personligen ställer jag mig tveksam till om det ska accepteras att kallas 'pälsklädd jätteråtta'? Även 'kattskrälle' är nära gränsen tycker jag. Nog är 'valross' ett betydligt snällare epitet, som jag ser det. Dessutom påjamar du ju bara litet fint liknelsen med hullet. Jag jamar, vad är litet hull jämfört med att som katt bli kallad RÅTTA? Just det! Tror din husse behöver en intensivkurs i KATT-ETIK. Tassen!

    SvaraRadera
  14. Skat-Ann Klart att ni tvåbeningar gaddar ihop er mot en stackars katt. Jag har hört att simning är bra för kroppen, så egentligen skulle det varit en god gärning om han drullat i vattnet.

    Gustav - Jag håller med fullständigt. Valrossar är väl *ahem* kloka djur? Medans en råtta endast är lunch på fötter. Katt-etik låter som en bra idé, kan inte du hålla en sån kurs? Tass tass!

    SvaraRadera
  15. Jaha, somman bäddar får man ligga eller hur det nu var. Vilka stiliga vinterbilder din husse har tagit. Det jag inte förstår är hur du kan begära att han ska ge sig ut på isen för att ta flera bilder, man ska akta sig för isar den här årstiden de kan vara förädiska har jag hört. Din husse skulle kunnat dö och vem ska då ta hand om dig och din "brorsa"? Ja du får ursäkta att jag är rakt på sak men jag är så gammal att jag anser mig ha rätt att säga vad som helst nästan i alla fall.

    Taxkramisar.

    SvaraRadera
  16. Ursäkta, men va e de för fel på att ha kläder, om ja får fråga? Vi rexar måste ofta ha en tröja på oss när vi går ut, för Gud har inte precis överöst oss me päls, om man säjer! Å ja tycker att mina tröjor e snygga, så de så.

    Fast ja håller me om att de va läbbans att din husse kalla dej jätteråtta! Va e en valross?

    Tass från Conny, klosterkatt.

    SvaraRadera
  17. Hillman - Men min husse kan inte dö! *gråter* Han kommer alltid att klara sig. Det har han sagt själv. *morrhårsdarr*

    Conny - Eh, det är väl inget fel egentligen. Men jag tycker att som utbildad och pälsklädd commandokatt, så är det inte passande med kläder. En valross är en jättestor vattenhund med gigantiska tänder. Så kan dom sjunga också.

    SvaraRadera
  18. Hej Sippo
    Jag tycker du sa skriva en bok om dina, Snuffes och husses dagliga äventyr. Jag tror att den skulle bli älskad av många.
    God Jul och Gott Nytt År

    SvaraRadera
  19. Jag har funderat på det faktiskt. Ska nog fundera lite till... *funderar*

    SvaraRadera
  20. Hua vad kallt det ser ut! :-(
    Verkligen jättefina bilder! /Tass

    SvaraRadera
  21. Lite kallt var det allt. Husse tackar för berömmet. Tas tass.

    SvaraRadera