måndag 7 december 2009

Underhåll av päls

Det är ju förjamat viktigt som katt att vårda pälsen. Till skillnad från hundar så rullar vi ju inte runt i smutsen och förstör pälsen. *harkel* Ehm. Det hade nämligen kommit otäckt blött under vår morgonpromenad.

Husse hade gått till någon slags central tidigt på morgonen, då det vräkte ner. “Stod som spön i backen” som husse sa. Men när jag kollade ut såg jag då inga. I vilket fall så var husse komplett dyngsur när han kom hem. Jag tyckte därför att vi kunde klara av morgonpatrullen lite snabbt innan husse hann torka. Jag har nämligen hört att om man växlar mellan varmt och kallt ofta, så blir man sjuk. Jag vill inte ha en sjuk husse.

Nåjam, efter promenaden så var jag så trött att jag slocknade i sängen med blöt päls. Gissa om den spretade när jag vaknade. Det var bara att göra som en riktig katt och ta saken i egna tassar.

071220091504
*gnaga gnaga*
071220091506
“Nu har jag dig allt!” *tugga tugga*
071220091507
*ivrigt gnagande*
071220091508
“Just det ja. Man ska ju vattenkamma pälsen.” *slicka slicka*
071220091509
“Bäst att fixa ansiktet också. Åh så fin jag blir.”
071220091510
“Då var man färdig. Husseeee. Kan du klia mig på magen? Snälla.”

6 kommentarer:

  1. Få saker är så viktiga i ett kattliv som att vårda pälsen väl. Det syns att du lägger ner en hel del möda på detta. Och vilken fin kattkam du har. Ser också på bilderna att det ligger en mus alldeles bakom dig. Se upp för den *lyfter pekklon*, de kan vara väl så lömska som de där ankorna. Blev du kliad på magen som du har rätt till enligt kattlagens paragraf 7 kattpitel 2?

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt så. Vår päls är ju vår stolthet. Jag vårdar den så fort jag får tid. Kammen köpte husse på "Fyra Tassar" för ett par år sedan och den håller än. Musen är en lömsk rackare. Jag har mer än en gång försökt leka med den, men den låtsas bara vara död. Jag blev ordentligt kliad enligt kattlagens alla paragrafer. Blev till och med magpussad. *fniss*

    SvaraRadera
  3. Nej, det där med kam och borste brukar vi undvika men annars så tvättar vi alltid tassarna när vi ätit. Matte säger att det måste vara katt i er två, för vi gör som ni katter tvättar tassar och sen stryker vi med tassen över ögonen. Vi är säkra på att vi inte har katt i generna bakåt men ibland så kan man undra.

    Taxkramisar.

    SvaraRadera
  4. Det glädjer mig att vi katter har så gott inflytande över andra fyrtassade.. eh, arter. *ahem* Det är viktigt att vara ren.

    SvaraRadera
  5. Man får hålla i ordentligt ibland. Tass tass.

    SvaraRadera