fredag 26 juni 2009

Kattnappning?

Idag har det hänt något oroväckande. Det var under min patrull som jag råkade hitta ett halsband i buskarna. Min nosologiska instinkt sa mig att det tillhörde grannkatten. Jag bejamade husse att omedelbart undersöka saken. Han öppnade då en behållare som hängde i halsbandet. Jodå, det tillhörde en kattkompis som bodde ett hus bort.

2009-06-26 005
“Titta husse, jag har hittat något.”
2009-06-26 003
“Det är ett halsband husse. Skynda dig att se vem som tappat bort det.”

Det fanns inte så många ledtrådar runt buskagen och Masken Börje fanns inte heller i närheten, så det fanns inga vittnen. Vi sökte ivrigt vidare efter bevis på vad som hade hänt. Det var då vi sprang på vår förste misstänkte. En skällis.

2009-06-26 001
“Hörru skällis, upp med tassarna bara. Var är kissen!?”

Självklart vägrade han säga något utan advokat. När jag erbjöd en advokatt istället, då gick han bara. Underlig typ. Det kan ha berott på att hans människa ville gå vidare.

Vi trampade runt kvarteret ett par varv för att se om vi hittade någon kisse utan halsband. Men för ovanlighetens skull så var det helt tomt ute. Annat än igår då husse blev överfallen av grannkatten. För ett ögonblick funderade jag på om husse var skyldig. En slags hämndaktion för gårdagen. Jag minns fallet med trädnappningen, efter att husse sprungit rakt in i ett träd. *suckar*

2009-06-26 002
Här nosar jag vidare, i jakt på mer bevis. Fast det som jag hittade här, var inte till mycket nytta. Luktade pest gjorde den.

Det slutade med att jag körde iväg husse till grannen med halsbandet. Ingen människa ska behöva undra ifall katten kanske pantsatt på på kattbanken, eller liknande. Det krävdes en hel del hotande från min sida. Men iväg, det kom han. *stolt*

6 kommentarer:

  1. Det var nog inte din husse som hade sprungit rakt in i ett träd! Såg ut som om den där skällisen "dråsat in" i ett träd med nosen före, så att nackskinnet fick bucklor! Hahahaha!

    Vem vet, det kanske var en "fyllehund" dessutom, och att det var HAN som hade druckit ur burken!
    Han borde passa sig så han inte blir tagen för "koppel-fylla"! *mutter, mutter!*

    SvaraRadera
  2. Åh, tänkte inte på att det kunde vara en fyllehund. Skulle kanske låtit honom blåsa först. Det är nog stränga straff för koppelfylla.

    SvaraRadera
  3. Vilket spännande uppdrag! Katthalsband utan katt i är verkligen miss-tänkt! Fnissar morrhåren av mig när jag läser om fyllehunden...

    SvaraRadera
  4. Vi är fortfarande lite oroliga över kissen, men hoppas att allt gått bra.

    SvaraRadera
  5. Så grannkatten är inte återfunnen? Tänk om de e en sån där jääääääätte stor fågel som tagit honom och lämnat halsbandet kvar? Vi har många sådana jättefåglar här för vi bor nära ett naturreservat. Mest är det glada jättefåglar vi ser. Ja de heter Glada så jag antar att de är det också, glada alltså..

    Sippo, du får nog erbjuda dina nosologiska tjänster till grannen och spåra upp honom.

    Tass

    SvaraRadera
  6. Grannkatten kanske bara ligger inne och sover nu när det är flämtvarmt. Fast han kunde ju tagit med sig halsbandet, tycker man. *mutter*

    SvaraRadera