torsdag 17 december 2009

Jag gråter i tysthet

Tassade en snabb sväng bakom husknuten för att kolla in vädret lite. Husse lovade att det skulle ha slutat blåsa. Jomentjenaredu! *fräser* När vi kom ut så var det halv storm och den blåste rakt upp inunder svansen! *fräser och slår med tassen*

171220091590
“Kallt kallare stormdrabbad frysbox!!” *hutter, burr, hutter, darr, frys skak*

På väg in så stannade husse till och pysslade med en av sina stinkpinnar. Under tiden så stod jag och tryckte mig mot husporten. Då slog det mig vilken enorm tur jag har som har en husse och ett varmt hem.

Visst, vi bråkar lite ibland, speciellt på mornarna. Men jag skulle inte byta bort honom mot allt kattgodis i världen. Varken husse eller Snuffe. Möjligen hyra ut dom någon vecka till någon husselös kisse.

Nu när det är så här jättekallt, så funderade vi på att bygga ett skydd åt kissarna. Men vi har varken verktyg, materiell eller någonstans att arbeta. Värst av allt är att husse tror inte man får ställa skydd i området heller. Han ska fråga hyresvärden vid tillfälle.

Länkar till wikki’s exempel om skydd för katten:
Länk 1
Länk 2

Stackars kattkompisar som fryser. *gråter*

25 kommentarer:

  1. Det var roligt att höra att du uppsKATTar både husse, Snuffe och ert hem. Jag tycker det låter som en jättebra idé att bygga ett skydd till dina kompisar som inte har nåt eget hem. Nu är det verkligen bistra tider för hemlösa. Hoppas ni har en djurvänöig hyresvärd. Han kanske kan bidra med både material, verktyg och nånstans att bygga?

    SvaraRadera
  2. Å Sippo så underbart medkännande du är. Jag hoppas verkligen att din husse får tillstånd att ställa ut en sådan där låda. Kanske kan han få en gammal låda från kommunen. Om din husse vill så får han gärna komma hit till oss och bygga sin låda för vi har ett varmt garage att stå och bygga i - och material (trä, skruv och spik och lämpliga verktyg, säger matte). Vi kan inte sätta ut en sådan låda här för här på orten så går väldigt många utekatter ifrån grannarna och då kanske vi gör en otjänst mot dem, men vi stödjer Djurhemmet i Kristinehamn och de ordnar med sådana skydd. Här i vår kattgård har vi ett jättefint hus i frigolit som hussefar i Bie har byggt. Vi kan ställa grinden till buren öppen så kan katter kanske söka skydd där?
    nosbuff och tasskramar från Imma, klosterabemissa

    SvaraRadera
  3. Kattson - Man ska uppskatta det man har, brukade husse säga. Nu säger han mest att det är kallt. Vi hoppas att hyresvärden är en riktig djurvän, fast vi är lite skeptiska.

    Imma - Det var ingen dum idé att fråga kommunen om en låda. Men husse är också lite orolig för att om han ställer ut en liten låda, så kommer det kanske för många katter. Då blir folk arga och det är ju inte bra. Snällt att ni stödjer katthemmet. Det behövs!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, det är jättejobbigt att tänka på dom MÅSTE vara ute i det här. Kan inte ens föreställa mig hur det ska kännas. Låter som du har en jättefin husse som vill bygga katthus. Håller tassarna för att det ska kunna bli av *håller hårt*

    SvaraRadera
  5. Ibland kan man inte låta bli att tänka på våra kattfränder som fryser. Men det gör så ont i mitt lurviga hjärta då. *sniff* Jag hoppas med att husse kan fixa nåt temporärt.

    SvaraRadera
  6. Matte gråter hon med och önskar sin allergi dit pepparn växer om nu någon händelsevis vet var det är nånstans. För vore det inte för den så skulle ni få en eller annan kattkompis, säger hon.

    Matte säger att det bästa och billigaste är att tigga en större kartong på någon butik, om man inte själv har en tom tv-kartong för tjock-tv. Sen kan man gå till en byggnadsfirma och tigga frigolitspill, för det används ibland som isolering där det är trångt. Sen ska man se till att lägga en kraftig plast ovanpå lådan och försöka ställa den på något så den inte står på backen. Sätta igen hela lådan och bara skära upp en liten glugg, lagom för en katt att krypa in. Inne i lådan så kan man lägga halm, och eventuellt en filt, detta måste göras innan lådan sätts ihop. Frigoliten går att limma fast på insidorna i lådan, allt detta går att göra med minimalt med verktyg, morakniv för att skära frigoliten och skära upp ingången i lådan, lim till frigoliten och att klistra fast plasten mot kartongens utsidor. Jag är säker på att vem som helst kan tillverka en sån här låda. Matte tror att hon sett något liknande på tv men är inte säker.

    Hoppas att det löser sig, så ni får ställa upp låddan.

    Taxkramisar.

    SvaraRadera
  7. Wikki har flera tips på lådor för utekatter. Tycker bara det är så synd att det ska behövas. *sniff*

    SvaraRadera
  8. Å vad bra att du länkar till mina vinterlådor, Sippo! Det är ju faktiskt lika viktigt som att bygga en själv - kan man hjälpas åt att sprida kunskapen hur man gör en riktigt bra vinterlåda åt katter ute, så är ju det en god hjälp i sig! Eller hur? Det är ungefär det där jag alltid tjatar om: Om alla bara gör LITE av det som DE KAN, så kommer man väldigt långt! Det behöver inte vara storverk som räddar världen, det är de många småverken! Så du och husse och Snuffe gör en insats bara genom att sprida tipsen! (Alla som vill göra likadant FÅR göra det!)
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
  9. Ja, vi blir jättledsna när vi tänker på alla de katter som inte har något hemma. Vi har satt matte och husse på spaning här hemma för att se om det är någon stackare här som inte har någonstans att bo. Tasskram

    SvaraRadera
  10. Wikki - Självklart jamar jag till alla jag känner att dom ska gå in på din sida för att få tips. Undra om inte lilla Pip gjorde det också. Förresten så känner sig husse mycket gladare nu när du jamade att det hjälper med att länka. Nu tycker han att han gjort nåt i alla fall. Fast det är min blogg.

    Dui & Deco - Det värsta är om vi, eller snarare husse ser någon. För vi kan inte ta in nån kisse här. Det är alldeles för trångt och jag vill inte ha fler katter här hemma. Katthemmet sa dessutom i tidningen i dag att dom har fullt. Suckjam!

    SvaraRadera
  11. Hej Sippo!
    Vi har med fått sånt du kallasr otäckt vitt, men jag förstår inte vad du pratar om. Det är ju dödenskul att busa i!
    Hos mig kan kissar komma in och sova i höet det är varmt kan du tro:)

    Busan, snökatt och hökatt

    SvaraRadera
  12. Du är verkligen en misse med hjärtat på rätta stället, Sippo. Matte säger att hon förstår precis vad din husse menar. Att bli en "crazy cat lady" skapar nog fler problem än det löser. Öh, det blev lite fel där, din husse är ju kille, men i alla fall. Det viktigaste är väl att man gör något, som passar ens egna förutsättningar. Du är en hejare på att skriva, plus att vi tror att jättemånga läser din blogg, så då är ju det ett toppenbra sätt att påverka. Vi jamar att du är en stolthet för kattsläktet!

    SvaraRadera
  13. Busan - Busa i det otäcka vita?! *ryser* Då blir man ju kall och så blir det blött sen också. Hua!

    Findus - Oj så mycket beröm. Jag blir ju alldeles generad och husse sitter och kråmar sig som en äggsjuk höna. Han hävdar att han blivit kallad värre saker än crazy cat lady. *hehe* Jag hoppas verkligen att jag lyckas påverka en och annan. *stolt*

    SvaraRadera
  14. Busan!!!
    Äntligen en schysst kisse som FATTAR vad snö är bra till!

    -Matte, varför är din nos så röd och rinnig? Du snörvlar så...?
    *borrar ner nosen i snön*
    ...tur att pälsbollar inte blir förkylda...

    Legitimerad pälsboll blir man om man:
    1) Har en mjuuuuk, gosig vacker päls. (Företrädesvis svart och vit.)
    2) Älskar att vara ute i snön i upp till -25-30 grader.
    3) Är lagom stor att ligga i tvåbeningars knä och SE UT som en pälsboll.
    4) Har så tjock päls att man blir tvungen att klippas när det blir vår.
    5) Har så fint skägg och mustasch att det absolut inte syns att man dreglar lite grann, oavsett om det så serveras rå lever.

    Snöskutt och voff!
    Trassla leg. pälsboll

    SvaraRadera
  15. Nu kommer hundlobbyn här också. *mutter* Jag ska minsann visa er vid tillfälle. Jag ska tassa ut i femtitolv minusgrader och bada! Det ni.
    Sippo, utbildad snöolog.

    SvaraRadera
  16. Snälla Sippo - låt bli att gå ut om det blir så kallt som femtitolv minusgrader... - och BADA INTE! Då fryser du ihjäl och vi vill så gärna ha dig kvar här på jorden. Om du ska gå ut och det är så kallt så MÅSTE du ha både tröja, mösa och skinntossor på dig. Skällisar är inte skapta som en katt. De gillar djup snö för de har en annan sorts konstruktion av kroppen. Var rädd om dig så du inte blir kall och sjuk!
    varma tasskramar från Imma, abemissa

    SvaraRadera
  17. Vet du vad, Sippo?
    Liten tröst för att det är "för mycket" hund just nu:
    Min matte ringde till en kattungesökare och tipsade om att det verkade finnas några sötnosar till adoption på Kristinehamns Katthem!
    Om det kan vara tröst att det kan bli två kattungar som får en egen familj innan jul???

    Voff och vift,
    Trasslavovven

    SvaraRadera
  18. Imma - Okej, jag lovar att inte bada. *pust* Men jag tror nog att jag hoppar över skinntossor och tröja och allt annat. Det räcker med den där dumma tomteluvan husse hotar med.

    Aslan - Detsamma! Gott nytt år också! *vinkar med tassen*

    Trassla - Åh, tänk vad bra om två kattungar får eget hem. Tänk vilken fin julklapp det skulle vara. Ni måste säga hur det går.

    SvaraRadera
  19. Vi har det bra vi, Sippo. Kattkommando syd skall få en julslant av mig och matte.

    Tass!

    SvaraRadera
  20. Du och din matte är ju bara för snälla. Jag ska jama allvar med husse så han också skänker en slant till vårt katthem.

    SvaraRadera
  21. Jag lovar att voffa när jag får veta något.
    Håller tassarna för att hon väljer småkissar från katthemmet.

    Vift, vift med svansen, SNÄLLT hundkroppsspråk...

    Trassla, leg. pälsboll

    SvaraRadera
  22. Låter kanoners! *håller tassarna*

    SvaraRadera
  23. Kära Sippo, vad ledsen man blir när det finns kattkompisar som går ute och fryser :( *GRÅTER*
    Vi tänker så mycket på dom.
    Så bra länkar du har hittat, mjau.
    Tasskram kompis/
    Mimmi
    Chicko
    Tarzan
    Sessan

    http://katternasblogg.blogg.se/

    SvaraRadera
  24. Mimmi - Ja visst blir man ledsen. Husse säger att vi inte kan tänka så hela tiden, för då blir man galen av sorg.
    *Tass*

    SvaraRadera