tisdag 10 februari 2009

För hundan!

Morgonen började med att husse gick upp innan oss katter. Orsaken kan ha varit att Snuffe och jag inte sov på hela natten, utan roade oss med att spela på persiennerna, jama åt TV’n och bråka med husse. Tror faktiskt inte husse fick sova så mycket. Det slutade med att han gav upp sängen och kröp till soffan istället.

Sippo på snö 2 (natt)
“Nu kanske du låter mig vara ute mer.”

Tidigt på morgonen stapplade han upp från soffan med ett jämrande. Han påstod att ryggen hade förflyttats i soffan. Men jag kollade, och ryggen var kvar där den satt sist. Vekling.

Vi hade precis ätit frukost då den förfärliga ringklockan på dörren skramlade till. Snuffe och jag la i högsta växeln och flydde in under sängen. Man vet aldrig vad det är för löst folk som kommer.

Det var snickaren. Han skulle fixa husses garderobsdörrar som legat på golvet en längre tid. Det bankades och lät en stund, men sedan var det tyst. Då smög vi katter fram och kollade ödeläggelsen. Min garderob var nu blockerad av en otäck dörr. Dumma husse! Det står i kattlagen att man inte får ha stängda dörrar för katten. Jag ska mjaousan i mig anmäla honom. *mutter*

På eftermiddagen så jamade jag till mig en liten promenad. Det var fortfarande vitt ute och gatorna var fulla med otäck is. Husse gjorde ett dansnummer på hälarna. Hade han ramlat hade jag nog blivit husselös en tid. Undertecknad katt hade självklart inga problem med tassfäste.

Sippo på snö
“Akta dig husse. Det är lite halt här.”

 

På vägen hem så blev vi nästan överfallna. Eller husse trodde så i alla fall. Han hade nämligen luvan uppdragen över skallen, så han såg inte ett skvatt åt sidorna. Hörde gjorde han uppenbarligen inte heller. Jag både såg och hörde besten på långt håll och burrade upp mig och intog svansberedskap.

Husse fattade inte ett skvatt vad jag höll på med, men när jag började tassa sidleds för att skrämma bort besten, så vände sig husse om för att kolla vad det var frågan om.

Precis då så passerar besten med sin matte i koppel. Husse som var totalt oförberedd vrålade ett “J*VLAR” och flög upp en halvmeter. Hundens matte tittade väldans undrande på husse och frågade om hon skrämt katten(!) Jag antar att det var för att inte genera husse, som stod och darrade. *mutter*

Uppburrad svans
“Svansberedskap intaget.”

3 kommentarer:

  1. Vilken svans! Urtjusig! Som min om jag får säga det själv.

    SvaraRadera
  2. Vi får starta en svansgrupp tillsammans. Där kan vi sitta och jämföra svansar och olika metoder för att fluffa upp dom. *hehe*

    SvaraRadera