torsdag 19 februari 2009

Stackars Snuffe

Usch, i dag hände något riktigt otäckt med Snuffe. Husse och jag hade precis kommit in från vår promenad, då Snuffe stod och trampade runt vid dörren. Så fort vi kom in så passade den lille på att smita ut.

Husse fick snabbt tag i honom, men han tyckte att Snuffe borde få chansen igen att gå ut. Så på med kopplet och så tog dom två steg innan Snuffe kastade sig på marken och började hyperventilera.

Snuffe närbild
“Snuffe är ingen utekatt.”

Husse var lite förvirrad. Snuffe verkade ju vilja gå ut, samtidigt som han var livrädd. Så då fick han krypa innanför husses jacka när dom prövade att gå ut.

Snuffe berättade att så fort dom kommit utanför dörren så blev han jätterädd och ville in. Husse som bara kommit en liten bit, fick nu vända om med den darrande kissen i famnen. Precis när dom var framme vid dörren så sliter han sig och kastar sig ner på marken.

Husse försöker förklara för Snuffe att dom snart är inne. Men Snuffe är så panikslagen att han först hoppar rakt upp i luften. Högre än husse till och med, sedan så tar han sats och springer rakt in i glaset på ytterporten så det bara smäller om det.

Till slut får husse ta i lite för att lugna honom och se till att han inte skadade sig själv. När dom kommit innanför dörren så springer Snuffe raka vägen och gömmer sig. Jag försökte jama med honom att det inte var någon fara. Men jag vet inte om det gick in i skallen.

Snuffe soverVet inte vem som mådde värst. Snuffe som var livrädd, eller husse som kände sig som en skurk. Fick lite beslutsångest om vem jag skulle trösta. Så jag vankade fram och tillbaka innan det blev en kompromiss. Jag gick och la mig.

Annars har det inte hänt  så mycket. Husse satt och smaskade i sig massa med godis utan att bjuda oss. Så vi fick ta med egna tassar. Bra katt reder sig själv, heter det ju.

 

Sippo äter godis
“Mums, mums. Namnam.”

Snuffe äter godis
“Men hallå. Jag vill också ha ju.”

8 kommentarer:

  1. Stackars Snuffe!!! Tänk att vara rädd för att gå ut! Det måste vara jättejobbigt! Ge honom en tröst puss på örat från mig.
    Du har fullt upp du Sippo! Kattombudsman, brunnsinspektör, nosolog och dessutom ta hand om både husse och Snuffe! Du skulle nog behöva en assistent!

    SvaraRadera
  2. EN?! Jag skulle behöva ett helt gäng. Fast det känns bra att hjälpa dom mer behövande. Det visar ju att jag är en stabilare individ än dom... Ska ge Snuffe ett nafs i örat från dig.

    SvaraRadera
  3. Snuffe trodde väl att han skulle ut i en jättelik frysbox. En helt oerfaren innekatt blir förstås skräckslagen. Du och jag har ju litet mera livserfarenhet, och kan tackla såna svårigheter. Du får jama för Snuffe om hur det kan vara där ute när allt det vita är borta. Allt tur för Snuffe att han har dig att lita på.

    SvaraRadera
  4. Hm, det tänkte jag inte på. Bra att du jamade upp det. Jag ska faktiskt ta och försöka jama lite vett med honom. Fast nu verkar det inte vara någon större fara, han river halva lägenheten. Får be husse att försöka i vår igen. Runt mars låter bra...

    SvaraRadera
  5. Det där var ruggigt! Att dänga skallen i glas är inte att rekommendera, man kan få järnbrist eller vad det heter? Nä jordbävning asch..hittar inte ordet. Det heter hjärnskakning säger matte, och det kanske var det han fick eftersom han skakade i husses famn... Nåja Doktor Fjutten jamar att Snuffe ska ta en vilodag imorgon. Nospuffar till er båda från alla i Fjuttens gäng!

    SvaraRadera
  6. Jag tror du jamade mitt i prick. Vi tackar som mjaouigast för doktor Fjutten tips och rådjamning. Snuffe får en vilodag imorgon som övervakas av undertecknad katt. Nospuff tillbaka.

    SvaraRadera
  7. Det måste ha varit en svår chock för Snuffe när han kom ut. Jag förstår honom för jag jamar inte det där utelivet heller så bra. Det finns måååånga otäcka saker där ute, alltifrån brummaskiner både på vägen och i luften till andra läskiga saker.
    Hoppas att Snuffe återhämtar sej snabbt. Ge honom en tröstandes tass ifrån mej.

    SvaraRadera
  8. Jo, det tog minst 20 minuter innan han återhämtade sig sådant att han började puckla på mig. Undra vad jag hade gjort för ont. Tass ska ges när jag får tag i den lille pälsbollen.

    SvaraRadera