måndag 22 februari 2010

Förjamade väder!

Nu är jag arg! *fräser och slår med tassen* Först så blir vädret bättre och bättre, för att sedan helt plötsligt slå om till total snöstorm och -23 grader. *hutter* Tro katten att man blir helt förvirrad och inte längre vet vilken pälskostym man ska ha. Jag har bytt tre gånger på ett par dagar och varje gång lägger jag överskottet från vinterpälsen, under husses soffa. Så nu påstår han att det är mitt fel att han går runt och nyser och fnyser hela dagarna. Mitt fel?! *förnärmad*

Men för att inte diskussionen skulle övergå till inbördeskrig, så lät jag honom kamma mig en stund. Måste erkänna att jag blev lite chockad när han fick loss så mycket päls att han kunde krama ihop det till en tennisboll. Pinsamt. Men jag lyckades i alla fall undvika att bli fotograferad den här gången.

Så måste jag ju nämna att husse har utvecklat sitt vokabulär med flera ord de senaste dagarna. Det beror på att programmet openoffice, har ett rättstavningssystem som är totalt värdelöst. Hävdar han i alla fall.

När husse för femtielfte gången fick uppmaningen att särskriva, så skällde han ut datorn och programmerarna bakom programmet, samt kallade de som ordnat rättstavningen, för hamparökande åsnor.

Nu försökte husse hitta ett par exempel, men självklart så dök inga upp. Ni får helt enkelt lita på det vi säger.

20 kommentarer:

  1. visst är det förjamat väder vi har. I morse höll jag på att frysa pälsen av mej så jag kröp ner i min människas säng och ner under täcket för att få lite x-tra ärme i mina frusna morrhår

    SvaraRadera
  2. Det låter som en bra idé. Själv låg jag under filten och hade det mysigt med husse.

    SvaraRadera
  3. Jag litar helt och fullt på det du och husse säger,Sippo. Ingen tvekan om den saken. Det är många som inte behärskar rättstavning lika bra som ni, det är ett som är säkert. Bra att du lät husse kamma dig som tröst. Det mår han bra av.

    SvaraRadera
  4. Skönt att du litar på oss. Ryttstavvning kan varra knäpigt. *fniss* Jag förväntar mig extra godis som tack för att han fick kamma mig.

    SvaraRadera
  5. Minus 23 grader? Något så kallt har jag aldrig känt. Måste innebära allvarlig risk för morrhårsbrytning? Alltså att dom blir sköra och bryts vid minsta beröring. Vilken fasansfull tanke...
    Hamparökande åsnor låter inte som beröm, precis. Tror din husse är i behov av litet lugnande tasspåläggning...

    SvaraRadera
  6. För mig räckte det med att höra husse huttra vid fönstret. Finns inte en chans i hela Jamlunda att jag sätter en endaste tass ute när det är så här kallt. Risk för brutna morrhår var överhängande. Tasspåläggning får vänta lite, jag måste inspektera garderoben ett par timmar först. *gäsp*

    SvaraRadera
  7. Hua, vad kallt ni har det. Vi har inte alls mkt kyla, men för mkt snö. Vår Matte är väldigt bra på rättstavning men ibland slinter tassen när vi skriver och det bli hel konstiga ord.

    SvaraRadera
  8. För mycket snö här med! *fnyser* Syftet med rättstavningsprogrammet är ju just att förhindra stavfel, inte skapa dem.

    SvaraRadera
  9. Ja, usch och fy. Och vi som ändå får vara inne, vi har tur vi!Vi vill ha vår och värme NU! Det borstas hej vilt här med, men hur ska man kunna veta när man ska behålla håren när det velar så här? Nosbuff

    SvaraRadera
  10. Ni har så rätt så. Det är ju stört omöjligt att veta hur vädret är imorgon. Mer värme åt katterna! *knuten tass*

    SvaraRadera
  11. Matte hälsar att Words stavningskontroll är minst lika dåligt - det är nog gjort av tekniker, tror hon. Tekniker som hoppade över svenskalektionerna! Men om det utvecklar din husses vokabulär, är det ju inte helt fel ute... hm, det beror förstås på vilka ord han lär sig... *grunnar*

    Här har vi haft -20 grader, men just nu är det bara -10,7. Inne är det mycket varmare! Och tänk, idag syntes solen en stund... inte för att det värmde pälsen, men man får ju lite hopp i alla fall, inte sant? Hopp om att all den här läskiga snön skall försvinna snart. Matte berättade någon mystisk historia om att snö kommer ifrån moln som varit ute till havs och sugit upp vatten... låter mycket konstigt, tycker jag!

    Tass från Imma, som längtar efter att få läsa din bok.

    SvaraRadera
  12. Dålig väderplanering! Man tycker ju att hänsyn borde tas till pälsbärare. Ja, vi som har EGEN päls, alltså. Det är ju inte som med människorna, som kan ta på och av ytterkläderna allt efter vädrets nycker. Pälslossning är en avancerad historia som inte reverserar så lätt bara för att det blir kallare igen! Kurr.

    SvaraRadera
  13. På jam om att kamma och fälla päls... Jag kan ibland höra matte säga till husse: "Kolla vilken fantastisk päls han har Fjutten." MEN, när vi delar med oss av pälsen till soffan, gardinerna, byxorna eller duken på bordet i köket, då blir det andra fiskbullar!"Åh, det är katthår ÖVERALLT, jag blir tokig" Fattar inte logiken, päls är bra och vackert, var den än sitter! Jag vill höra: Kolla vilken vacker päls gardinen har"
    Hört det nån gång? NÄ!

    SvaraRadera
  14. Min människa hälsar att rättstavningsprogrammet tyvärr kopierats från den engelska versionen både i vanliga Microsoft office Word o Openoffice.
    Urbota korkat att göra så, då de oftast(ej alltid dock) särskriver i engelskan och vi har sammansatta ord till förbannelse i svenskan...

    Det enda du kan göra är att du lägger in dessa sammansatta ord i ordboken själv och så efter ett par år har du en komplett rättstavningsprogram;)

    Tyvärr är dessa stavningsprogrammens algoritmiska fel en stor bidragande orsak att så många ungdomar faktiskt tror på fullaste allvar att svenska sammansatta ord ska särskrivas.

    Men det kan ju bli ganska komiskt ibland tex:
    en kort vuxen brun hårig sjuk gymnast

    Här kan du läsa mer om varför det blir så -
    http://markmail.org/message/wuqep4e3z43lp6bs

    några förjamat kuliga särskrivningar att läsa här;)
    http://skrivihop.se/
    http://www.sarskrivning.se/
    http://www.huvudsidan.se/humor_sarskrivningar.asp
    http://2snubbar.se/skyltar/sarskrivning-i-hogklass
    http://skyltat.se/tag/sarskrivning/

    SvaraRadera
  15. Man blir liksom lite piggare när solen tittar fram ibland, även om det inte värmer pälsen så mycket. Så matte säger alltså att allt otäckt vitt kommer från haven? Ytterst mystistiskt. Kräver nog en nosologisk undersökning.

    SvaraRadera
  16. Märkligt beteende av våra människor. Min husse är nämligen likadan. Aldrig kan de bestämma sig. *suck*

    SvaraRadera
  17. Du jamar mitt i prick. Lite hänsyns borde man väl kunna kräva i alla fall. *mutter*

    SvaraRadera
  18. Det är visst några inställningar i programmet så man slipper det där med rättstavningen, säger matte. Inte lätt med dumma progammerare, det är nog som din husse säger det är åsnor som gör progammen, hur fasen går det till, iha iha eller...

    Taxkramisar.

    SvaraRadera
  19. De skulle anställa ett par katter som programmerare. Då skulle det bli ordning på torpet.

    SvaraRadera
  20. Husse muttrar förbannelser över rättstavningen...

    SvaraRadera