måndag 19 januari 2009

Lagar och förordningar

Kattbalken



  • Färsk mat ska alltid finnas tillgänglig för katten. Vid avsaknad av färsk kost, exempelvis mus, flygande mumsbitar mm. skall detta ersättas av likstående kost. Mjukmat av finare kvalitet kan duga. Överkörd grävling räknas ej som fullgod ersättning.

  • Då vi katter är nyfikna av oss, kan det ibland hända att dem råkar välta saker som står i vägen. För att minska antalet olyckor, bör katten utrustas med fiberoptik som kan styras via svansen.

  • Var katt, har vid hot mot liv, hälsa och päls, rätten att nyttja vad som kan kallas övervåld. Katten får då ej skrikas eller skällas på, då denne endast försöker överleva och handlar därefter. En utskälld katt har rätt till mycket kel och godis eller leksak.

  • Att skaffa fler husdjur utan att först rådfråga sin katt, är ej rekommenderat. Ska fler husdjur hämtas hem, bör först större bostad skaffas. Gärna en våning per katt.

  • En kattlåda skall alltid hållas ren och fräsch. Brott mot uschig låda bestraffas med en hög i sängen.

  • Full tvättkorg innebär sovplats. Tvätt är till för att liggas på. Spelar mindre roll om den är ren eller ej. Att störa katten innebär brott mot katte-friden.

  • Vissa katter tillbringar stor tid utomhus. Då denne vistas utomhus, måste minst en husse eller matte finnas kvar i hemmet för att släppa in katten. Annars har denne, full rätt att agera i nödvärn och kasta en sten eller frusen ekorre, genom fönstret.

  • En katt kan ej hållas ansvarig för vad andra katter gör. Det är därför förbjudet att använda namn som "kattjäkel, kattskrälle" eller liknande skällsord. Eventuell lagbrytare bör få sig en omgång av husse eller matte.

  • Hundar är totalt opålitliga. Då dessa har fruktansvärd andedräkt och stora tänder, får dessa skällmaskiner ej vistas närmare än 10 svanslängder från någon katt. Katten själv väljer vilken svans som används till mätningen. Överträdelse av denna gräns, bestraffas med en rak höger. (på hunden alltså, inte katten)

  • Katter är Gudomliga varelser och agerar därefter. De få gånger en katt råkar handla fel är för att katten menade att göra precis så, och är därför inte fel. Därför är det fel att säga att katten agerade fel när den egentligen gjorde rätt.

  • Att möblera om är strängeligen förbjudet utan kattens tillstånd. Om detta sker, får katten kasta alla rena kläder ur garderoben och sedan pälsa av sig så mycket den vill.







Skrivande tass,
Katten Sippo med hjälp av andra bloggande katter.

8 kommentarer:

  1. Jag måste ju jama om att jag gillar skarpt denna information. Speciellt den sista punkten. Jag tror jag ska be min matte om att trycka upp den i tryckmaskinen så jag får MÅÅÅÅÅNGA såna listor och sen ska jag tapetsera väggen med den så det blir en sån där tapet som alla kan läsa på när de kommer in i mitt hus. Så ALLA vet vad som gäller menar jag.

    SvaraRadera
  2. Vilka kloka ord! Gillar speciellt: Brott mot uschig låda bestraffas med en hög i sängen.Kan du jama in ett tillägg om Förbud mot om-möblering?
    Brott mot om-möbleringslagen bestraffas med sökande av ny plats i hela gabbbberåben så att alla nytvättade kläder rasar i golvet och blir katthåriga!He he he!

    SvaraRadera
  3. Maya, vad glad jag blir att du tyckte om informationen. Tryck så många du vill och bygg en egen koja av dom. Tänkte själv bygga ett sjuvånings hus i vardagsrummet.
    Tass på dig lilla kurris.
    ---------------------------
    Fjutten, jag har samlat på mig en del klokhet genom åren hos husse. Men det är inte husse som lärt mig, utan jag har lärt mig själv. Husse kan inte lära mig nånting nästan. Bra att du nämnde förbud mot ommöblering. Jag hade totalt glömt bort det faktiskt. Ska genast jama fram tillägget. *tass*

    SvaraRadera
  4. Aj,aj,aj...tio svanslängder från hundar.
    Och jag som inte har nån svans,Kanske därför jag använder ett gäng labradorer som madrasser och huvudkuddar,Hmmf det FINNS faktiskt trevliga skällmaskiner.
    Tass på dig Sippo från
    Love Manxkatt

    SvaraRadera
  5. Är sååå tass-sam att du satte in detta med ommöbleringen! Nu känns det riktigt bra!

    SvaraRadera
  6. Love, i vissa fall går det bra med tasslängder också. Fast du verkar ju ha skällmaskinerna under kontroll.

    Fjutten, det var så lite så. Det är tur jag har hjälpkatter som tassar ut saker jag glömmer bort.

    SvaraRadera
  7. Tänk vad klok du är! Tyckte speciellt om det där med att katter är gudomliga! Efter skaparkatten från det stora taket finns det ingen jag beundrar mer än dig!
    Nu ska jag se till att min tvåbening lär sig de här viktiga punkterna utantill!
    *Purrrr* Må feta råttor alltid finnas på dina jaktmarker! Må du alltid ha svansen högt och morrhåren blänkande!

    SvaraRadera
  8. Åhhh, att nästan jämföras med skaparkatten. *kurr* Klokheten har jag samlat på mig under mina år som benfällare hos husse. Bäst jag lyfter lite extra på svansen och polerar morrhåren. *kurr*

    SvaraRadera