tisdag 13 januari 2009

Vilken dag

Vilken dag det varit. Började förmiddagen med att jaga husse upp ur soffan. Här ska mjaousan i mig inte ligga och sovas när det finns katter som vill gå ut. Underligt nog tog det inte lång tid innan husse kom utstampandes i hallen och plockade fram kopplet. Det var kallt och geggigt ute. Absolut inget roligt väder att vara katt i, men jag kände ändå hur jag ville ta en liten promenad runt området.

Den lilla promenaden tog 45 minuter. Först fick jag beslutsångest utanför porten. Tog nog en kvart innan jag kunde bestämma mig om jag skulle gå höger eller vänster. Sen blev vi förföljda av två skällmaskiner. Försvansade hundkräk kom från alla håll. Först kom den ena från ett håll, då började jag dra husse åt det andra hållet. Då kommer skällmaskin nummer två fram från ingenstans och blockerar vår reträttväg. Jag blev så nervös att jag hoppade in i ett par buskar för att kolla läget.

Korkade jyckarna stod och glodde som om dom aldrig sett en katt förr. Fick nästan lust att ge en katt-kwan-do spark över snoken bara för sakens skull. *fräs* Efter denna uppskakande upplevelse begav vi oss hemåt. Jag fick cirka två kilo lera under tassarna som jag torkade av på husses skrivbord och sängkläder.

På kvällen så blev det en liten patrull igen för att kolla om något hänt sen senast. Då fick jag även testa min nya blinkpryl som husse köpte åt mig. Det är en kristallformad lampa som blinkar jättestarkt. Det är bra, då skrämmer den bort alla hundar. Hoppas jag...

Vid grannområdet så träffade vi en herre som även han var på promenad med sin katt. Vi blängde lite på varandra och jag hade ingen lust alls att börja fräsa eller visa klorna. Försökte dra husse åt motsatt håll, men han var lagom road av att klafsa igenom leran igen. Det blev en kompromiss. Husse släpade mig förbi katt och husse, medan jag kämpade med tassar och klor för att komma åt andra hållet. Ett snabbt jam oss katter emellan, sen var det inget mer med det.

Lite irriterad blev jag när fräckmissen började förfölja oss. Då såg jag att han övermarkerade alla mina platser där jag varit. Jama om fräck alltså. *fnys* Nästa gång ska jag montera upp en av husses "fy flaskor" med rörelsesensor vid ett av träden. När kissen sen kommer för att övermarkera, så blir han blöt i trynet. Moahaha.

4 kommentarer:

  1. De va mig en fräck en! Markera på DITT område, hur vågar han! Där är en som skulle behöva en rispa på nosen!

    Skulle egentligen bara fråga om du fått nån plankstek än? Ja har väntat och väntat men inte har ja fått nån plankstek. Är rätt sur på matte nu, faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Fräck är bara förnamnet. *fnys* Nä, blir nog till att plocka fram nitar till morrhåren och knog(tass)järn.
    Planktstek har jag inte fått heller. Antar att husse måste hitta en sån där planka att steka först.

    SvaraRadera
  3. Fjutten här! Smög in här och kollade!WOW, här fanns mycket att lära sig om livet som katt!

    SvaraRadera
  4. Öh, var det här Fjutten tassade sin kommentar. Inte underligt att jag inte hittade den. *tassen över ansiktet* Pinsamt...

    SvaraRadera