torsdag 22 januari 2009

Smutsigt ute

Min nosologiska instinkt har ännu en gång visat sig ovärderlig. Jag har nämligen konstaterat att man blir smutsig av att vara utomhus. Jag menar, det är massa vitt ute, men ändå blir man svart under tassarna. Hur kan det komma sig? Jag anar ett mysterium.

I vilket fall blir det ett fasligt putsande när man kommer hem. Det jag inte lyckas skaka av mig på husses mattor, får jag ta hand om själv.

Tvättar sig vänster Tvättar magen
“Först tvätta ena sidan..” “…så tar man sen andra sidan.”

Klamrar sig fast vid trädet

Annars har det varit rätt lugnt på utefronten. Jag anade svagt ett par dofter som inte hörde hemma längs mitt stråk, så det gällde att vara på sin vakt mot inkräktare. Självklart så övermarkerade jag alla punkter som luktade annorlunda.

Vissa platser var lite svåråtkomliga. Vis av erfarenheten i går, så lät jag bli att klättra upp i buskarna.

*krafsa krafsa* “Mitt träd.”

Kikar bakom hörnet
“Bäst att titta försiktigt. Man vet aldrig.”

“Vitt och kallt under klor och tassar
men trots det smutsen ändå fastnar.
Skaka pälsen hemma gör
men då husse ut mig kör.”

-Sippo, smutsig tassolog.

9 kommentarer:

  1. Förstår att du har fullt upp med alla inkräktare. Vi för vår del får ju inte gå ut, och vi vill inte heller för den delen. Det är skönast på "hemma-plan", där vi "pinkat in vårat eget revir". Det kom en hund på besök en gång, men JAG Cherokee satte den på plats. Några vift med klorna över nosen, sen var det klart! "Lill-Spinkis" däremot gömde sig bakom böckerna i bokhyllan. Mamma Rozie letade jättelänge efter honom, tills hon såg hans stirrande vansinnesblick kika fram ovanför raderna av böcker i hyllan!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt så min vän. Hemmaplan känns alltid bäst. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad över att du satte en skällmaskin på plats. Det var verkligen modigt gjort av dig. *klappar tassarna* Att gömma sig i bokhyllan brukar även Snuffe göra när det blir otäckt. En gång letade husse i en timme innan han gav upp. Då först gav sig Snuffe till känna genom att putta ut ett par filmer i hyllan. Tror det tog en kvart innan husse släppte taget om taklampan... *tass*

    SvaraRadera
  3. Bra att du visar alla obehöriga vad som gäller på din mark. De ska minsann inte komma och ta sig friheter där dina regler gäller!
    Att visa försiktighet är en bra grundregel. Det är som du säger, man vet aldrig. Man måste alltid vara BEREDD. Tass på dig!

    SvaraRadera
  4. Den lägger jag upp under "Kattvänliga länkar".
    *tass*

    SvaraRadera
  5. Gustav, du har så rätt i vanlig ordning. Du mjaouar väl tänkta jam. Vi katter har det inte lätt alla gånger.

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen inte lätt att hålla koll på reviret! Gangster katten som inkräktade och bråkade på mitt revir är borta nu. Jag hoppas att den blivit trött på att bråka och håller sig ur vägen. Eftersom det är fredag idag har jag tassat ner några goda råd inför helgen hos mig. Mest för kattflickor förståss. Men du kan ju tassa in till mig sen. Håll svansen högt kompis!

    SvaraRadera
  7. Nä, att kolla reviret tar ju en stund. Mest för att man måste inspektera varje grässtrå och pinne. Svansen håller jag alltid högt. Ska faktiskt ta min svans och tassa in till dig och se vad du har för dig.

    SvaraRadera
  8. Tjenare Sippo!
    Visst blir det ett fasligt putsande när man kommer in, håller vi med om, meow. Vi har ju en rastgård att vara i, så vi kan ju inte tassa runt så mycket som du kanske, *Fniss* Men vi gillar vår rastgård så vi vill hellre vara där.
    Var ett tag sedan du kom och hälsade på i våran blogg. Vi saknar dig där kompis.

    Tass på dig/
    Mimmi
    Chicko
    Tarzan
    Sessan

    SvaraRadera
  9. Jag skulle också vilja ha en rastgård. Då skulle jag kanske få vara ute för mig själv, utan att släpa runt på husse. Tyvärr har jag förmågan att råka klättra över stängslet på tomten.
    Ska tassa över till er på en gång och se vad som händer.

    SvaraRadera